Back to All Events

(Re)framing the International: inspiratiesessie muziek

Voor wie in Vlaanderen werkt als muzikant, producer of componist, is het niet meer dan logisch om over de landsgrenzen heen te kijken. Ondanks ons mooi vertakte club- en CC-circuit, ben je er op den duur wel uitgezongen: en van overkill wordt niemand beter. Bovendien komt de muziek waarnaar we luisteren toch van overal ter wereld, en is ook de lokale markt voor fysieke en digitale verkoop voor velen te beperkt.

Maar internationaal werken heeft ook een keerzijde. We willen steeds sneller en meer: een slot op SXSW, met het hele ensemble op tournee door Japan, of als jazztrompettist met drie bands tegelijk on the road in Canada… We hebben er met z’n allen jaren naartoe gewerkt. Bovendien brengt het brood op de plank, en staat het mooi op ons palmares. Maar onze reizen, en het vervoeren van grote producties laten een grote ecologische voetafdruk na. We verblijven bovendien steeds korter op plekken en hebben er vluchtige contacten. We nemen nauwelijks de tijd om de context van een stad of regio te begrijpen. Omgekeerd zijn de productie- en distributiemiddelen waarover we in het westen beschikken niet voor iedereen toegankelijk.

Hoe kan het anders en duurzamer in de muzieksector, op artistiek, economisch, maatschappelijk, sociaal en ecologisch vlak? Daarover buigen we ons tijdens de inspiratiesessies (Re)framing the International.

 

Georganiseerd door Kunstenpunt

Voor wie

Deze laatste inspiratiesessie in een reeks van drie focust op muziek. Eerder was er een sessie voor beeldende en podiumkunsten. De sessie is bedoeld voor muzikanten uit de jazz-, folk-, wereld-, pop-, rock-, electro- en klassieke muziek en hun omkadering, van managers en boekingsagenten over programmatoren tot labelbazen.

Programma

Kunstenpunt – Have Love, Will Travel
Internationaliseren is cruciaal voor de muzieksector, maar een overzicht van wie waar tourt, ontbrak. Met de cijferstudie ‘Have Love, Will Travel’ brengt Kunstenpunt voor het eerst die internationale aanwezigheid van Belgische pop- en rockartiesten in kaart. Maar daar houdt het niet op: Kunstenpunt werkt aan een handige tool waarmee elke muzikant, booker, manager of muziekliefhebber alle shows van Belgische acts in het buitenland kan terugvinden.

Kurt Overbergh (Ancienne Belgique – AB) – Global Sounds
Alweer een modewoord of nét de sleutel om een diverser publiek aan te trekken? En wat zijn Global Sounds eigenlijk? En trekt een Afrikaanse band per definitie een Afrikaans publiek? Programmatoren worstelen ermee, maken soms radicale keuzes of zijn de koers kwijt. Voor wie de poort openzet, is het een avontuurlijke trip. Met vallen en opstaan. Het is een kennismaking met nieuwe actoren uit het veld, nieuwe partners én een zoektocht naar nieuwe publieken.

Wim Wabbes (Handelsbeurs Concertzaal) – Take The Green Train
Taken The Green Train is een deel van de werking van het Europe Jazz Network – één van de grootste muzieknetwerken van Europa. De leden van EJN zijn concertorganisatoren, clubs, festivals, en kenniscentra. Met het Take the Green Train Manifesto spoort het netwerk zijn leden aan om op een duurzame en doordachte manier om te gaan met alle facetten van het presenteren en produceren van muziek (mobiliteit, afval, herbruikbaarheid, drukwerk, energie, water, …).

Wouter Vandenabeele (violist, componist)
Al zijn hele muzikale carrière lang werkt Wouter Vandenabeele op projectmatige basis samen met muzikanten uit diverse landen: van China, Senegal en JordanIë, over Marokko, Griekenland en Brazilië tot Zuid Afrika. Vaker wel dan niet, is hij daarbij verantwoordelijk voor de muzikale leiding, als arrangeur en componist. ‘In rustige periodes, vertrek ik met mijn viool naar het buitenland en begin tot in de nachtelijke uurtjes te jammen. Daar zijn al veel samenwerkingen, concerten en projecten ontstaan.’ De bal ging destijds aan het rollen met zijn ‘world music’-orkest Olla Vogala.

Annelies Van Parys (componiste)
Annelies Van Parys is componiste, en schrijft in opdracht van tal van prestigieuze instellingen in Europa: van Staatsoper Unter den Linden Berlin via Neue Vocalsolisten Stuttgart over Theater an der Wien en van Folkoperan Stockholm, van Asko/Schoenberg Ensemble tot Concertgebouw Amsterdam. Een indrukwekkend lijstje dat steeds langer wordt maar niet uit de lucht is komen vallen. Ze schetst het parcours van de eerste voorzichtige stappen tot waar ze vandaag staat en hoe belangrijk het is om jezelf te blijven

Plaats & tijdstip

26 april, 14u – 17u
Locatie wordt hier later bekend gemaakt

Inschrijvingen

Deze sessie is gratis, maar registratie is verplicht. Schrijf je hier alvast in.