Back to All Events

Webinar 'Duurzaamheid integreren in de kern van je strategie'

het-maatschappelijk-potentieel-van-de-impactreflex-in-jouw-bedrijfsstrategie-nl-1597667398.jpg

Dit evenement wordt georganiseerd door Strategies and Leaders.

De sirene loeit. Ons huidige klassieke economisch systeem put onze natuurlijke reserves uit en brengt zogenaamde welvaart vaak ten koste van ons welzijn. Dat is geen nieuws.

Eind 2019 kwam Covid-19 en houdt ons een spiegel voor. Het liet ons zien en voelen hoe kwetsbaar ons economisch, sociaal en ecologisch systeem is. Hoe alles en iedereen verbonden is en hoe afhankelijk we zijn van elkaar en van de natuur.

Van lineair naar circulair  

Tussen het sirenegeloei van de urgentie is er ook licht. Jazeker. Er is een ontluikend en groeiend bewustzijn over hoe we het anders kunnen aanpakken én er is een tastbaar en werkbaar alternatief. Een circulaire economie. Waar we systemisch denken over de impact van onze handelingen op onze maatschappij en de natuur. Waar kortetermijndenken plaats maakt voor langetermijndenken.

De eerste voorwaarde om concreet de ommezwaai te realiseren is bewustzijn over de negatieve impact van het huidige systeem en bijgevolg zien van de noodzaak en de mogelijkheden van een ander systeem. 

De tweede stap is actie! De daad bij het woord voegen.

De sleutel tot impact

Er bestaan veel theorieën over de economie van de toekomst waar iedereen baat bij heeft. Denk aan het glasheldere Donut-model van Kate Raworth, waarbij onze economische activiteiten zich afspelen binnen de grenzen van onze natuurlijke reserves en de grens van het welzijn van iedereen. Of aan de inspirerende theorieën van Mariana Mazzucato rond wat werkelijk toegevoegde waarde is voor onze maatschappij. En zoveel meer.

De sleutel tot echte impact is deze theorieën omzetten in de praktijk. Het stemt ons oprecht blij dat meer mensen bewust zijn van het anders moet én kan. Soms weten ze niet goed hoe eraan te beginnen en dan begeleiden wij ze graag bij de transitie naar een duurzaam model met onze duurzaamheidsstrategie.

Enkele tips

  1. Denk bij elke beslissing die je neemt na over wat de gevolgen zijn op zowel economisch, sociaal als ecologisch vlak. Stel, je brouwt bier en zoekt een nieuwe leverancier: waar wordt de hop gekweekt? Wordt deze lokaal geproduceerd? Hoe wordt de hop geteeld? Wordt de bodem goed verzorgd? Wat is de prijs? Welk personeelsbeleid wordt er gevoerd? In welk materiaal wordt het aangeleverd?

  2. Let op je taal. Taal, de moeder van onze cultuur, bepaalt hoe we naar de wereld kijken. Bijvoorbeeld: ‘Winst’ is niet per se financieel, kan ook sociaal of ecologisch. Dus door te specifiëren: financiële winst, maak je duidelijk dat er ook andere winst kan worden gemaakt.

  3. Communiceer over je maatschappelijke impact intern en extern. Spread the word, inspireer, impact zien maken, doet impact maken!

Binnenkort ga Hadiel Holail Mohamed van Strategies and Leaders hier dieper op in tijdens een gratis webinar op 15 oktober om 11u. Over hoe komen we concreet tot een nieuwe economie waar iedereen en onze aarde baat bij heeft? Deze webinar is zowel voor startende ondernemers als voor gevestigde bedrijven en organisaties.