Jouw beweging wil de wereld veranderen. Je vecht voor een wereld zonder oorlog of armoede. Je streeft naar een volwaardige plaats van mensen op de vlucht of jongeren in de samenleving, je wilt het klimaat beschermen, … Waarom je het doet is duidelijk en kan je vaak intuïtief benoemen.
Strategie bijsturen
Lastiger wordt het om de juiste strategieën te bepalen. En nog belangrijker, het tijdig bijsturen van die strategie. Want het draagvlak voor jouw onderwerp kan echt wel veranderen. Steeds minder mensen kijken op als je zegt dat je vegetariër bent uit respect voor dier en natuur. Maar steeds meer mensen moeten zich verdedigen voor hun (vrijwilligers)werk voor, bijvoorbeeld, daklozen. Als in: “Waarom help je die mensen? Dat is toch je eigen schuld!”
En dan krijg je het gevoel dat jouw werking niet meer aangepast is. Jouw inkomsten hangen af van een overheid die je niet goed gezind is. Je vrijwilligers zijn niet tevreden en kunnen de frustraties die ze oplopen nergens kwijt. We hebben het gevoel dat onze constructieve initiatieven naar de overheid alsmaar minder aanslaan. Wat doen we hiermee?
Ander draagvlak? => andere strategie
Aan de hand van het draagvlak in de maatschappij voor jouw missie bepalen we welke strategieën je het beste toepast. En dat binnen verschillende onderdelen van jouw beweging: de vrijwilligerswerking, de fondsenwerving, beleidsbeïnvloeding, campagnes, communicatiestrategie, de acties, je organisatiemodel, de samenwerking. Dat doen we op basis van het model voor sociale verandering van Bill Moyer.
Aan het eind van de webinar weet je welke onderdelen van de werking je best prioritair aanpakt overeenkomstig het draagvlak van jouw organisatie.
Dit webinar wordt georganiseerd door Strategies and Leaders en gepresenteerd door Juliska Van Hauwermeiren. Zij heeft jarenlange ervaring in het bewegingswerk in Vlaanderen én ver daarbuiten.