Na de online voorstelling van de film, verschijnt die nu uiteindelijk ook in de zalen. Op de première van 'Honeyland' op woensdag 19 augustus volgt een nagesprek met Tim Joye van Beesphere, een project van Reaktor21vzw dat culturele ecosystemen ontwikkelt met kunstenaars waarin de bij centraal staat.
In Gentbrugge staat sinds 2019 de Beepod, een met bijvriendelijke planten begroeide constructie voor bijen in het midden van een woonwijk. Het project creëert bijzondere relaties en spontane verbindingen met buurtbewoners, vrijwilligers, wetenschappers, aannemers en imkers. Zo ontstaat een ‘zwerm’ mensen die op sociale en culturele wijze meewerken aan een nieuw creatief ‘apicentrisch’ of bijcentrisch model van bijenhouden. Dat wil zeggen dat de bij belangrijker is dan haar honingopbrengst én dat bijvoorbeeld natuurlijk zwermen daarbij hoort. Beesphere ziet het zwermen van het bijenvolk als een metafoor voor de spontane menselijke verbindingen die in het project worden gecreëerd.
Tim Joye, de projectcoördinator van Beesphere toont beeld en geeft uitleg. Finaal legt hij de uitdagingen waarmee de bij en het project te maken krijgt in de Gentse stadscontext voor aan het publiek voor een gedachtenwisseling.
‘Honeyland’ stelt hedendaagse fundamentele vragen: hoe gaan wij om met de natuur en hoe kunnen wij toelaten dat winstbejag de wereld schaadt? Een kritische blik op ons kapitalistische systeem.
In een afgelegen gebied van Noord-Macedonië zorgt de imkervrouw Hatidze voor haar stokoude en blinde moeder. Het geduld dat ze zich bij het telen van wilde bijenhoning meester maakte, heeft ze uit oude tradities. Zonder imkerpak beklimt ze steile bergflanken om de bijenkolonies met adequate aanpak op te speuren en er honing te cultiveren. Haar gouden regel past ze met liefde toe: ze neemt slechts de helft van de honing en laat steeds de andere helft voor de bijen. Op die manier heeft ze net voldoende afzet op het marktje op zo’n vier uur loopafstand, om in hun levensonderhoud te voorzien.
Op een dag arriveert een rumoerige familie met een oude woonwagen, zeven onhandelbare kinderen en een kudde koeien, de voorbode voor het naderende einde van Hatidzes getrouwe leven. De zeer arme Turkse familie settelt zich naast hun huis en ziet onmiddellijk ook de opportuniteit om van de honingwinst te leven. Helaas is dat geen goede zaak voor de bijen. ‘Honeyland’ toont het broze evenwicht tussen mens en natuur in een visueel verbluffende, poëtische documentaire met als resultaat: een honingzoete indruk van bedreigde tradities.
regie Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov
speelduur 89 min
jaar 2019
land Republic of Macedonia
taal Turkish, Macedonian, Serbo-Croatian