Deze activiteit wordt georganiseerd door FARO.
Het Groot Onderhoud 2021 wordt uitgesteld, noodgedwongen en met pijn in het hart. Al hadden we u – uiteraard – heel graag ontmoet en dit evenement laten doorgaan.
Maar in de huidige omstandigheden lijkt het ons erg moeilijk, ja zelfs onverantwoord om driehonderd mensen bijeen te brengen, te laten lunchen en netwerken, zich te laten verplaatsen enzovoort. Het is bovendien onduidelijk welke bijkomende maatregelen misschien nog zullen volgen. Daarnaast regende het de voorbije dagen afzeggingen: ook u vindt het niet wijs om fysiek bijeen te komen.
Daarom: geen afspraak op 30 november in Lamot, Mechelen. Wel op een later, nog te bepalen tijdstip. Van zodra de omstandigheden het toelaten en er een nieuwe datum is hoort u ons opnieuw. Met dank voor uw begrip!
Erfgoed en onderwijs zijn als twee handen op een buik. Beide sectoren streven immers hetzelfde grootse educatieve doel na; namelijk kinderen en jongeren helpen om hun plekje in de wereld te vinden. Maar hoe kan dat streven (nog meer) realiteit worden?
Elke erfgoedwerker weet dat onderwijs een broodnodige partner is: het is om te beginnen een belangrijke ‘klant’. Maar het gaat om veel meer dan schoolgroepen ontvangen. Want onderwijs creëert ook mee een eerste, belangrijk draagvlak voor het cultureel erfgoed en alle zorgen waarmee het omringd wordt. Omgekeerd is erfgoed ook wezenlijk voor het onderwijs. Toegegeven, het woord ‘erfgoed’ is vermoedelijk geen veelgebruikt woord in de klas. Toch komt het vaak aan bod, als leerinhoud in vakken als taal, wereldoriëntatie, aardrijkskunde en geschiedenis … En uiteraard ook als ‘grondstof’ voor een uitstap.
Het is duidelijk dat het gemeenschappelijk belang van onderwijs en erfgoed alleen maar zal groeien. Niet in het minst omwille van een aantal maatschappelijke uitdagingen; denk maar aan de omgang met het koloniale verleden, hoe en waarom ‘identiteit’ wordt ingevuld, (lokale) tradities die voor- en tegenstanders hebben en ook de Canon van Vlaanderen.
Erfgoed en onderwijs vinden elkaar al zeker tijdens Erfgoeddag 2022. Onder de titel ‘Erfgoeddag maakt school!’ plannen we als sector niet alleen een Erfgoed(zon)dag, maar ook een hele Erfgoeddag-week. Die heeft een – al zeggen we het zelf – unieke propositie voor het basis- en secundair onderwijs. Een grote kans om ons – samen, als een divers gezelschap van professionals en vrijwilligers – met een geweldig aanbod bij scholen te presenteren.
De hamvraag blijft echter: hoe kan de erfgoedsector zijn rol en meerwaarde voor het onderwijs concreet en structureel maken? Met andere woorden: hoe kunnen musea, archieven, erfgoedcellen, erfgoedbibliotheken en andere erfgoedorganisaties in de toekomst nog beter samenwerken?
Dat willen we graag, en samen met u, onderzoeken tijdens deze elfde editie van het Groot Onderhoud op dinsdag 30 november.