Deze activiteit wordt georganiseerd door ArtTable Nederland en vindt volledig in het Engels plaats.
Ter gelegenheid van ons 15-jarig bestaan organiseert ArtTable Nederland op zondagmiddag 18 april 2021 ‘Empowering Voices in the Art World’, een symposium over inclusiviteit en meerstemmigheid in de kunstwereld.
De kunstwereld is op zoek naar manieren om zich te verhouden tot de veranderende, regionale en geglobaliseerde wereld. De tot nu toe bijna onaantastbare lijkende autoriteit van kunstinstellingen staat ter discussie. Vanaf de jaren zestig is er kritiek geuit door bewegingen die de ondervertegenwoordiging van werk van vrouwelijke kunstenaars en kunstenaars met cultureel diverse achtergronden in de kunstwereld aan de kaak stelden. Vanaf eind jaren tachtig wordt erop gewezen dat de moderne westerse cultuur nauw verweven is met een koloniaal verleden dat niet of nauwelijks ter discussie wordt gesteld. Keuzes in artistieke programma’s sloten vaak kunst afkomstig uit andere dan de ‘westerse’ continenten uit. Niet alleen de uitbreiding naar andere continenten, ook de Eurocentrische gezichtspunten staan sindsdien ter discussie. De zogenaamde ‘neutrale’ kunstwereld blijkt niet alleen beïnvloed door, maar zelf ook bij te dragen aan bestaande machtsverhoudingen.
Pas recentelijk zijn kunstinstellingen gaan handelen naar het groeiend besef dat de tot dan toe dominante canon niet meer valide is. Behalve ‘uitbreiding’ van de canon of herzien van collecties is het ook de hoogste tijd om het eigen beleid in de volle breedte te herzien.
De (inter)nationale sprekers die op ons symposium aan het woord komen zullen vertellen over hun praktijk, waarin ze ruimte bieden aan andere perspectieven en die erop is gericht om in musea en andere kunstinstellingen veranderingen te initiëren en te verankeren.
Met veel trots en plezier delen we hierbij vast met jullie de namen van de hoofdsprekers:
Asma Naeem (Hoofd curator Baltimore Museum of Arts, VS)
Als een van de eerste musea besloot het Baltimore Museum of Arts in 2018 topstukken uit de collectie te verkopen ten behoeve van de aankoop van werk van vrouwelijke makers van kleur.
Sofia Hernandez Chong Cuy (Directeur Melly, Rotterdam – voorheen Witte de With)
Melly is een kunstinstituut in transitie. Na een zeer onrustige periode die aan de naamswijziging vooraf ging is het tijd om een nieuwe koers te bepalen.
Sonia Lawson (Directeur of Palais de Lomé, Togo)
In een paleis uit de koloniale Duitse tijd, verrijst een museum gewijd aan kunst en design. Hoe geef je een museum vorm in een land dat onbekend is met deze vorm van presentatie en reflectie?
Clémentine Deliss (Associate curator KW Institute for Contemporary Art Berlin)
Gespecialiseerd in hedendaagse kunst en in etnische museumcollecties is Deliss de laatste jaren veelvuldig betrokken bij diverse projecten in musea in transitie.
Bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Niemeijer Fonds maken het mede mogelijk om dit mooie programma te ontwikkelen en te realiseren.