DIGIMP@CT 2.0

Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.

Benjamin Vanhagendoren

Wat is jouw naam?

Benjamin Vanhagendoren

Voor welke organisatie werkt u?

Wallimage

Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?

Financiering van projecten

Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?

Producenten en ondernemers van videogames. Afgaande op de intentieverklaringen die we de afgelopen twee jaar hebben ontvangen, hebben zij begeleiding nodig. Ze houden zich zeker in meer of mindere mate bezig met duurzame ontwikkeling, maar op professioneel vlak blijft het een vrij abstract begrip.

In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?

Duurzaamheid neemt steeds meer plaats in. We zijn er twee jaar geleden begonnen voor gaming door te vragen om een intentieverklaring af te leveren bij het indienen van een aanvraag. Er blijkt echter uit dat deze beter moet worden omkaderd. Vanaf 2024 zijn we van plan om de aanvragers te vragen een vragenlijst in te vullen over duurzaamheid, zowel binnen het bedrijf en voor het project, voordat ze een aanvraag kunnen indienen bij het fonds.

Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)

Als economisch fonds moeten we een industrie structureren en de creatie van banen en bedrijven aanmoedigen. Als we de teams op zijn minst bewust kunnen maken van duurzaamheidskwesties door ze te vragen wat ze erover weten en hoe het gesteld is met dit aspect of hoe het geïntegreerd zal worden in het bedrijf, denken we dat dat een goed begin is. Misschien kunnen we ze ook vragen om hun CO2-voetafdruk te berekenen met behulp van de tool Jyros.

Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?

Er bestaat algemene kennis over duurzaamheid in brede zin (wat het is, hoe het werkt, etc.), die alle aspecten van duurzaamheid omvat (sociaal, economisch, milieu), maar daarom de diensten van duurzaamheidsprofessionals vereist, en andere kennis die meer gericht is op technieken die specifiek zijn voor de sector (codering, distributie, gegevens, etc.) of technische experts (zoals Benoit Ruiz). De twee moeten samen worden aangepakt zodat producenten/ondernemers een zo compleet mogelijk beeld hebben.

Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?

Bewustwording creëren en de instrumenten en middelen verschaffen om de doelstellingen te bereiken. En om te komen tot één model op Europese schaal (maar als we België al hebben, is dat al fantastisch).


 

Digimp@ct is een samenwerking van Pulse Transitienetwerk en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), ondersteund voor Vlaams minister van Media Benjamin Dalle.