DIGIMP@CT 2.0
Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.
David Verbruggen
Wat is jouw naam?
David Verbruggen
Voor welke organisatie werkt u? Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?
Ik vertegenwoordig de gamesector, in Vlaanderen de developers via FLEGA, Flemish Games Association, en in gans België de publishers en platforms via VGFB, Video Games Federation Belgium. Typisch verdedigt een sectorfederatie de belangen van haar leden en ijvert ze voor een politiek en economisch gezond landschap voor haar sector via policy werk. Daarnaast doen wij ook aan educatie en awareness van videogames, networking, market data collection en disseminatie alsook promotie.
Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?
Onze klanten zijn onze leden, dat zijn gamebedrijven gaande van studio’s (developers/makers) tot internationale uitgevers en platforms, maar ook service providers, gamescholen en incubators zijn lid bij ons.
Developers weten niet altijd hoe ze duurzaamheid op een goede manier in hun bedrijf kunnen integreren. Ze maken zich ook zorgen dat dit veel geld en tijd kost, vooral de kleinere studio's. Ze zijn gebaat met handige, hands-on, werkbare en betaalbare tips & trucks om duurzamer te zijn.
Publishers en platforms staan veel verder op dit vlak en zijn bereid om middelen en mensen in te zetten om specifieke duurzaamheidsdoelen te halen. Grote bedrijven zoals Ubisoft, Sony PlayStation en Unity maar ook grote sectorfederaties zoals IGEA, EGDF en Video Games Europe zijn lid van UN Playing for the Planet (P4P).
In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?
Het is onze taak als sectorfederaties om duurzaamheid op de agenda te zetten bij onze bedrijven en leden die daar nood aan hebben hierin te begeleiden. Vooral developers hebben zoals gezegd vragen, twijfels en beperkingen. Voor ons als sectorfederaties is het van cruciaal belang dat we hierin ondersteund worden door partners.
Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)
Al deze aspecten spelen mee.
Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?
Organisaties zoals UN Playing for the Planet (P4P) brengen rapporten uit met interessante data en insights. Er zijn nog andere boeiende initiatieven gaande, waarover ik helaas nog niets kan meedelen.
Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?
Voor (vooral kleinere) developers speelt de investering in middelen en mensen een grote rol. Kleinere studio’s weten sowieso niet waar eerst beginnen en focussen zich op de creatie van hun game. Zowel business development en bedrijfsmanagement als marketing en dus zeker ook duurzaamheid krijgen vaak (te) weinig aandacht in deze kleinere organisaties.