DIGIMP@CT 2.0

Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.

Emilie Thiry

Wat is jouw naam?

Emilie Thiry

Voor welke organisatie werkt u? Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?

hub.brussels – cluster play.brussels

De cluster ondersteunt audiovisuele bedrijven, waaronder bedrijven die actief zijn in videogames, door hen te begeleiden bij ondernemersvragen (inclusief doorverwijzingen naar de relevante gewestelijke stimuleringsmaatregelen), door kennisuitwisseling tussen de leden, door netwerkopportuniteiten en door collectieve acties zowel in België als internationaal. De cluster werkt ook nauw samen met de organisatie Games.Brussels en met de andere regionale organisaties die deel uitmaken van Belgian Games, door samen evenementen te organiseren die de Brusselse videogamessector in de kijker zetten of die ten dienste staan van bedrijven in de sector.

Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?

Bedrijven die actief zijn in de videogamesector (productie, serviceverlening, distributie). Ze zijn steeds meer geïnteresseerd in duurzame ontwikkeling in zowel de ecologische als de sociale dimensie, en zijn soms zelfs voorbeeld van goede praktijken. We ondersteunen deze ontwikkeling met tools die zijn ontwikkeld door hub.brussels (zelfdiagnose economische transitie, collectief coachingsprogramma voor transitie).

In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?

Duurzaamheid is een van onze belangrijkste aandachtsgebieden (samen met diversiteit), zowel in de manier waarop we onze evenementen organiseren als in de onderwerpen die we aanpakken. Hier zijn een paar aspecten waar we bijzondere aandacht aan besteden: catering, vervoer, toegankelijkheid en representativiteit. Binnen het agentschap hub.brussels wordt binnenkort een regionaal evaluatierooster (RBC) voor milieu- en sociale overgangscriteria geïmplementeerd om de impact en inzet van bedrijven in het proces te beoordelen. Als coaches worden we ook getraind in 'impact business modellen' om bedrijven te helpen zich te (her)positioneren.

Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)

Zoals vermeld in de vorige antwoorden, zouden we idealiter rekening moeten houden met alle drie de elementen in onze acties en steun aan bedrijven.

Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?

  • Hoe kun je een team effectief managen (vooral in een externe context) terwijl je het welzijn van iedereen respecteert en ieders vaardigheden optimaal benut?

  • Welke keuzes (of op zijn minst welke vragen) moet je stellen om de energievoetafdruk van je bedrijf te verbeteren?

Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?

  • Helpen bij het herdenken van organisatiemethoden (bestuur, horizontaliteit/constellatie, evenwicht tussen werk en privéleven, enz.

  • Oplossingen vinden voor de nog steeds kleine (maar groeiende) omvang van de sector in Brussel: onzeker werk vermijden door vaardigheden te delen en aan te werven via "werkgeversgroepen".

  • De groei van de sector blijven ondersteunen door duurzaamheid centraal te stellen in het denken

  • De impact van de gecreëerde games in vraag stellen vanuit het oogpunt van representativiteit en sociale ethiek.


 

Digimp@ct is een samenwerking van Pulse Transitienetwerk en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), ondersteund voor Vlaams minister van Media Benjamin Dalle.