DIGIMP@CT 2.0
Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.
Jeroen Verhaeghe
Wat is jouw naam?
Jeroen Verhaeghe
Voor welke organisatie werkt u?Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?
Creative Europe (MEDIA) Desk Vlaanderen (DCJM – Europese Commissie) – Binnen het programma bestaat er momenteel één oproep ter ondersteuning van de ontwikkeling van videogames. Daarnaast bestaat er een tweede oproep ter ondersteuning van professionele markten (die ook op deze sector kunnen gericht zijn).
Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?
Audiovisuele sector/ nieuwssector
Het merendeel van onze klanten zien duurzaamheid als noodzakelijk voor hun praktische werking, maar velen vinden ook dat ze nog niet voldoende begeleid worden in dit verplicht thema voor subsidieaanvragen. CED Vlaanderen kan omschreven worden als dienstverlener in eerste en tweede lijn, van informatiedeling en conceptualisering van projecten tot indiening (geen beoordeling).
In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?
Als verlengde van de Europese Commissie speelt deze Europese prioriteit een grote rol binnen onze werking. Dit vooral in de sensibilisering van de sector en up-to-date blijven over nieuwe ontwikkelingen.
Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)
Alle drie, naar people en planet wordt bij elke CE aanvraag concreet gepeild. Prosperity zit ook verweven in een aantal aanvragen, aangezien het verbeteren van de concurrentiepositie van de Europese audiovisuele sector in de wereld één van de doelstellingen is van het programma.
Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?
Knowhow over zeer concrete manieren van duurzaam werken, maar evenzeer een breder strategisch en toekomstgericht denkkader.
Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?
Een goed overzicht krijgen van de realiteit in het veld, welke acties te ondernemen en hoe die ten uitvoer brengen. Tijdens het plannen vooral oog blijven houden voor kosten-baten. Hoe kunnen bedrijven profiteren van duurzamer werken, zodat het discours niet vervalt in vingerwijzen en verplichte nummertjes om aan subsidies te raken.