DIGIMP@CT 2.0

Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.

Jo van Caneghem

Wat is jouw naam?

Jo van Caneghem

Voor welke organisatie werkt u?Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?

Ik ben professor aan KU Leuven, faculteit Industriële ingenieurswetenschappen. Eén van mijn onderzoeksdomeinen is milieu-impactanalyse en levenscyclusanalyse, in eerste instantie vooral van industriële processen. We werken al enkele jaren samen met het VAF aan het in kaart brengen van de milieu impact van de audiovisuele sector. Via onderzoek en eindwerken dragen we bij tot een wetenschappelijk onderbouwde aanpak binnen de audiovisuele sector. Zo leverden we de conversiefactoren aan voor de Eureca eco-calculator en onderzochten studenten domeinen als decorbouw, filmproductie- en distributie, vertoning, watergebruik, … Momenteel heb ik geen directe link met de gamesector; we hebben wel aandacht voor de impact van de digitale processen binnen de creatieve sectoren.

Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?

Als wetenschapper probeer ik complexe processen helder en nauwkeurig via LCA methodes in kaart te brengen. Zoals ik reeds zei werken we sinds enkele jaren samen met het VAF om de impact van de filmsector in kaart te brengen. Met mijn kennis hoop ik enerzijds deze voor mij atypische sector wetenschappelijk/inhoudelijk te ondersteunen; dit onderzoeksdomein opent ook kansen voor onze (eindwerk)studenten. Dit academiejaar onderzoekt een student de impact van een gamestudio; voor volgend academiejaar plannen we een eindwerk rond de impact van een animatiestudio.

In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?

Vanzelfsprekend maak ik zowel in mijn privé als in mijn professioneel leven duurzame keuzes. Mijn wetenschappelijke kennis op vlak van LCA helpt organisaties als het VAF en zijn doelgroep (professionals in de audiovisuele sector) om duurzamere keuzes te maken.

Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)

Binnen LCA ligt te focus op de impact op de planeet. We hanteren daarbij niet enkel CO2, maar ook andere emissies zoals bv stikstofemissies die bijdragen tot vermesting en verzuring en kijken ook naar grondstof- en landgebruik.

Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?

Het is belangrijk om de complexe (digitale) werkstromen binnen de sector beter te verstaan en in kaart te brengen. Want specifieke technische keuzes kunnen wel degelijk een significante impact hebben op de voetafdruk van processen. Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende aandacht te hebben voor eerder generieke aspecten. Want bvb verwarming, koeling, catering en transport dragen aanzienlijk bij aan de totale milieu-impact. De complexe game-specifieke keuzes zijn sowieso wel gelinkt aan het stroomverbruik van de studio. Doel is wel om ook binnen die complexe workflows aanvullende inzichten te verwerven. Daarvoor is bijkomend wetenschappelijk onderzoek noodzakelijk.

Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?

Enerzijds is het niet evident om complexe wetenschappelijke kennis te vertalen in concrete tips en tricks. Anderzijds is er weinig tijd / budget om met duurzaamheid bezig te zijn en / of duurzame ingrepen uit te voeren in bestaande gebouwen. Ook de link tussen milieu-impact en financiering van reducerende ingrepen binnen die domeinen die echt impactvol zijn, is belangrijk. Maar we mogen ook niet vergeten dat duurzame keuzes vaak ook financieel interessante keuzes zijn. Door bvb carpoolen of het voorkomen van sluipverbruik bespaar je ook centen.


 

Digimp@ct is een samenwerking van Pulse Transitienetwerk en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), ondersteund voor Vlaams minister van Media Benjamin Dalle.