DIGIMP@CT 2.0
Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.
Pieter Delafortrie
Wat is jouw naam?
Pieter Delafortrie
Voor welke organisatie werkt u?Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?
Pulse Transitienetwerk. Wij verbinden professionals en organisaties uit de Vlaamse cultuur-, jeugd- en mediasector die rond duurzaamheid willen werken. De gamesector valt hier ook onder. Specifiek voor de gamesector startten wij het project Digimp@ct om duurzaamheid binnen die sector te onderzoeken en te stimuleren. Daarnaast staat het cross-sectorale centraal in de werking van Pulse. We geloven dus zeker dat de gamesector ook van goede praktijken uit onze andere sectoren kan leren (en vice versa) om hun werking duurzamer te maken.
Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?
Onze doelgroepomvat verschillende sectoren, maar allemaal met een cultureel DNA: het Vlaamse jeugdwerk, de mediasector, sociaal-cultureel werk, erfgoed, kunsten, circus, amateurkunsten-, literatuur-, cultuureducatieve organisaties … De personen die aangesloten zijn bij Pulse Transitienetwerk zijn erg gemotiveerd om met de verschillende duurzaamheidsthema’s aan de slag te gaan. Sommige organisaties staan nog maar aan het begin van het proces, andere hebben al verschillende stappen en experimenten ondernomen om duurzaamheid te implementeren in hun werking. Deze personen en organisaties brengen we met elkaar in contact om kennis en inspiratie uit te wisselen. De profielen die bij ons aangesloten zijn, zijn ook zeer uiteenlopend. Zo omvat het netwerk podiumtechniekers, zakelijk leiders, gebouwbeheerders, communicatiemedewerkers, publiekswerkers ... Deze brengen allemaal verschillende kennis mee en bieden verrijkende perspectieven en inzichten.
In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?
Duurzaamheid zit in de kern van alles wat Pulse Transitienetwerk doet. We zijn hét netwerk rond duurzaamheid van de Vlaamse cultuur-, jeugd- en mediasector.
Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)
Duurzaamheid omvat voor ons zowel het ecologische als het sociaal-rechtvaardige. Deze componenten zijn inherent aan elkaar verbonden en kunnen dan ook niet los van elkaar worden gezien. Elk jaar doen we een bevraging van onze leden en de sector en bekijken we welke thema’s het meeste leven. Daarnaast speelt Pulse in op de actualiteit om relevante thema’s aan te kaarten en hierrond activiteiten te voorzien.
Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?
Pulse Transitienetwerk ontwikkelt momenteel een kennisdatabank waarin tools en goede praktijken worden verzameld. Daarmee willen we de sectoren inspireren en krachtige handvatten aanreiken om hun werking duurzamer te maken. Daarnaast starten we in 2024 ook een project rond duurzaam digitaliseren met het Sociaal Fonds voor de Podiumkunsten en Cultuurconnect om het thema op de kaart te zetten en zo het bewustzijn over de impact van digitaliseren te vergroten.
Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?
De belangrijkste uitdaging in de gamesector, maar ook in vele andere van onze sectoren, is het gebrek aan tijd en ruimte om duurzamer te werken. De goodwill is er zeker, maar organisaties zijn vaak klein, beschikken niet altijd over een eigen gebouw, hebben weinig middelen en grote druk om producten af te leveren. In deze omstandigheden is er maar weinig mentale ruimte om zich in te zetten voor duurzaamheid en vaak ontbreken ook de financiële middelen. Daarnaast is er doorgaans onvoldoende kennis over hoe duurzamer te werken. Vanuit de overheid kan bijvoorbeeld mee worden gezocht naar manieren om de actoren te wapenen om duurzamer te werken of de nodige tijd en ruimte toch te creëren. De leden van Pulse Transitienetwerk schreven hierover een memorandum dat aan de politieke partijen werd bezorgd.