DIGIMP@CT 2.0

Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.

Vanessa de Vroom

Wat is jouw naam?

Vanessa de Vroom

Voor welke organisatie werkt u? Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?

Ik werk voor het Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel, dat deel uitmaakt van de Fédération Wallonie-Bruxelles. Ik ben verantwoordelijk voor de korte film en Film Lab bij de Commission du Cinéma (creatieve ondersteuning) en voor de oproep voor videogameprojecten.

Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?

De afgelopen 3 jaar was ik verantwoordelijk voor een projectoproep gericht op de ontwikkeling en prototyping van videogames. Twee van deze oproepen werden gelanceerd in het kader van het Europees herstelplan, dat oproept tot een duurzamer en groener Europa en daarom selectiecriteria bevat die gebaseerd zijn op het denken van de studio's over duurzame ontwikkeling.

Deze oproep is daarom gericht op bedrijven of non-profitorganisaties die betrokken zijn bij de creatie en productie van videogames, en speelt in een vrij vroeg stadium van de gameproductieketen. Projectleiders zijn zich over het algemeen zeer bewust van en gevoelig voor ecologische kwesties, met name via hulpmiddelen zoals de Green Guide (VK). Aangezien de meeste studio's echter vaak zeer kleine structuren zijn (1, 2 of 3 mensen), geloven ze dat ze weinig negatieve impact hebben in hun feitelijke praktijken en denken ze op een manier die kan worden vergeleken met eenvoudig "gezond verstand" voor mensen met een ecologisch geweten (telewerken, tweedehands apparatuur, autodelen, enz.)

In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?

In de context van deze oproep is het een belangrijk punt in mijn analyse van de dossiers. Dit gezegd zijnde, blijft mijn kennis van het onderwerp vrij oppervlakkig en beperkt.

Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)

In dit stadium kiest het CCA voor een niet-bindende aanpak om het bewustzijn in de sector te verhogen. Aangezien deze aanpak nog erg nieuw is bij het CCA, kunnen we zeggen dat het meer een globale reflectie is over hoe we zo weinig mogelijk schade kunnen aanrichten en tegelijkertijd deel uitmaken van een perspectief dat veelbelovend is voor de toekomst. Het is echt een tijd van kennis vergaren voor alle partijen.

Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?

Dat kan ik me voorstellen (hoop ik), maar ze zijn niet erg toegankelijk en niet goed zichtbaar.

Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?

In het verlengde van het vorige antwoord lijkt het me dat voorlichting en training op dit moment belangrijk zijn. Naar mijn mening is er een ernstig gebrek aan geschikte hulpbronnen.


 

Digimp@ct is een samenwerking van Pulse Transitienetwerk en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), ondersteund voor Vlaams minister van Media Benjamin Dalle.