DIGIMP@CT 2.0
Met DIGIMP@CT bevragen we enkele stakeholders uit de Vlaamse gamesector over hun visie op duurzaamheid.
Youri Loedts
Wat is jouw naam?
Youri Loedts
Voor welke organisatie werkt u?Welke rol speelt uw organisatie binnen het gamelandschap?
VAF, subsidies en talentontwikkeling
Wie is uw doelgroep/klant en hoe kijken die naar duurzaamheid? In welk stuk van de waardeketen bent u actief?
Professionele gamestudio's. Deze studio's zijn vaak klein (1 tot 3 personen) waardoor hun ecologische voetafdruk klein is en ze niet meer doen dan het gemiddeld Vlaamse gezin (afval sorteren, met de fiets of trein naar het werk in plaats van met de auto ...). Over de grotere bedrijven hebben we geen info rond hun duurzaamheidsbeleid. Wij zijn vooral actief in het verlenen van subsidies, en dit binnen alle fases van de ontwikkeling en in de marketing.
In welke mate speelt duurzaamheid een rol binnen uw werk?
Nauwelijks. Ik neem de trein naar het werk en volg het duurzaamheidsbeleid van het VAF in onze initiatieven.
Waarover gaat het dan concreet? (people – planet – prosperity)
Dit gaat van inclusie tot slimme duurzaamheidskeuzes. Profit speelt zelden een rol, aangezien we een vzw zijn, besparing eventueel wel.
Ziet u belangrijke kennis/expertise die relevant is voor de sector?
Voor grote bedrijven kunnen gratis screenings een troef zijn. Hetzelfde voor incubators. Bedrijven met een hart voor duurzaamheid, gaan volgens mij ook als aantrekkelijker aanzien worden door veel werknemers, en al zeker door de jongere generatie die vaak bewuster is van de problematiek. Bij hen de juiste gewoontes kweken lijkt me cruciaal. Er moet met andere woorden al tijdens de game-opleidingen voldoende aandacht aan besteed worden.
Wat lijkt de belangrijkste uitdaging(en)?
Werknemers van gamestudio's dragen al meerdere petjes en hebben vaak geen tijd en/of middelen om meer aandacht aan duurzaamheid te besteden. Ze hulp aanbieden (screenings) en middelen geven (bv. via Vlaio) voor meer duurzaam games maken lijkt een goeie, te volgen weg.