De Oasis Game, Elly Van Eeghem en Lokeren Droomt 2040 gebruiken verbeelding als participatie-middel
Helpen verbeelden creëert verbinding tussen mensen. Dat bewijzen zowel Elly Van Eeghem als Stefaan Segaert. Voor de saus van deze sessie zorgt de Oasis Game.
De artistieke praktijk van Elly Van Eeghem vertrekt vanuit een fascinatie voor stadsontwikkeling, en dan met name de vaak opmerkelijke spreidstand tussen plan en werkelijkheid. Toen ze een babbeltje sloeg met een projectontwikkelaar over diens nieuwbouwwijk naast de sociale woonwijk Malem, keek die niet op een verbloeming meer of minder. Een doodgewoon parkeerterrein werd een “parkeerhaven”, en waar de man de straat bedoelde, sprak hij zowaar over een “verharde tuin”. Dat bracht Van Eeghem op het idee om samen met buurtbewoners van Malem een lexicon aan te leggen met uitgevonden woorden die een utopische toekomst voor de buurt beschrijven. Uit deze neologismen groeiden maquettes, die op hun beurt een grote installatie gingen vormen.
In kader van de Lokerse Queesten droomden meer dan driehonderd verschillende Lokeraars de toekomst van hun stad anno 2040. Jong en ouder, arm en rijker, stedeling of wonend in de buitenkernen. Welke straffe dromen werden gedroomd? Stefaan Segaert is sociaalcultureel werker bij Vorming Plus Dender-Waas en professioneel dromenvanger.
De Oasis Game werd ontwikkeld door het Braziliaans Instituto Elos. Het is een methodologie om in een buurt met de gemeenschap aan de slag te gaan met hun dromen. De Oasis Game gaat hierbij specifiek op zoek naar verbinding om te verbeelden. Nadien wordt de verbeelding tastbaar gemaakt vanuit de talenten en materialen die aanwezig zijn in de buurt. De viering van het resultaat start vervolgens een nieuw proces: welke dromen leven er nog en hoe kunnen er nog meer mensen worden betrokken? Sebastiaan Kennes initieert je in de basisprincipes van dit wervende spel.